Неділя, 15-Чер-2025, 04:58:19
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
[ Оновлені теми · Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Виборчі комісії
Світлана_МедвєдєваДата: Понеділок, 08-Лют-2021, 13:24:42 | Повідомлення # 1
Инициатор дискусій
Група: Модератори
Повідомлень: 24
Репутація: 0
Статус: Offline
25 жовтня 2020 року вУкраїні відбулися чергові місцеві вибори до сільських, селищних та інших рад та до об’єднаних територіальних громад. До 31.12.2019 року загальнодержавні та місцеві вибори провадились в порядок та спосіб встановлений Законами України «Про вибори народних депутатів», «Про вибори президента України» та «Про місцеві вибори». З 01.01.2020 року порядок проведення таких виборів року регулюється Виборчим кодексом України. Крім загальних засад проведення загальнодержавних та місцевих виборів, Виборчий кодекс дає визначення виборчих комісії та встановлює порядок їх створення. Відповідно до ч. 2 ст. 32, ч. 1 ст. 202 Виборчого кодексу України систему виборчих комісії становлять:
1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів;
2) територіальні виборчі комісії:
а) виборча комісія Автономної Республіки Крим;
б) обласні виборчі комісії;
в) районні виборчі комісії;
г) міські виборчі комісії;
ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом);
д) селищні, сільські виборчі комісії;
3) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Відповідно до положень ст.. ст.. 32-35 Виборчого кодексу, окружні та територіальні виборчі комісії є юридичними особами, виникнення та припинення яких підлягає обов’язковій державній реєстрації відповідно до вимог ст.. 35 Виборчого кодексу та Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
У державних реєстраторів, за таких обставин, виникає дуже багато питань щодо державної реєстрації окружних та територіальних виборчих дільниць, як юридичних осіб згідно вимог Виборчого кодексу України та інших нормативних актів.
Питання перше. Як правильно проводити державну реєстрацію виникнення, внесення змін та припинення (реорганізацію) таких виборчих комісії.
Відповідь:
Статтею 27 Виборчого кодексу України передбачено, що для підготовки,організації і проведення загальнодержавних виборів Центральною виборчою комісією утворюються територіальні виборчі округи (далі - територіальні округи), що існують на постійній основі. Такі територіальні округи утворюються в межах Автономної республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя.
Центром такого виборчого округу є адміністративно-територіальна одиниця (село, селище, місто), де знаходиться відповідна окружна виборча комісія.
Статтею 32 Виборчого кодексу України передбачається, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування
виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення, передбачених законодавством України, основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Як вже зазначалось, в Україні діють Центральна виборча комісія, окружні, територіальні та дільничні виборчі комісії.
Слід ще раз наголосити на те, що окружні та територіальні виборчі комісії є юридичними особами (ч. 6 ст. 33 Виборчого кодексу України). Такі виборчі комісії набувають та припиняють статус юридичної особи в порядку, передбаченому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадський формувань» (ч. 1 ст. 35 Виборчого кодексу України»). Тільки після проведення такої державної реєстрації, окружна (територіальна) виборча комісія набуває статусу юридичної особи та має право здійснювати свої повноваження відповідно до вимог законодавства України.
Нормами статті 33 Виборчого кодексу України передбачено, що дільничні виборчі комісії не є юридичними особами, тобто вони не потребують державної реєстрації відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань».
Перелік документів, яки повинні бути подані державному реєстратору для проведення державної реєстрації окружної (територіальної) виборчої комісії, передбачено ч. 3 ст. 35 Виборчого кодексу України: державному реєстратору подаються копія відповідної постанови Центральноївиборчої комісії чи територіальної виборчої комісії вищого рівня про утворення комісії та заява про державну реєстрацію створення юридичної особи.Також, державним реєстраторам слід звернути увагу на ще одну обставину, а саме на те, хто має право представляти таку окружну (територіальну) виборчу комісію при поданні документів для державної реєстрації новоутвореної юридичної особи.
Стаття 33 Виборчого кодексу передбачає,що до державного реєстратора для проведення такої реєстраційної дії звертається голова комісії, а у разі його відсутності – його заступник, а у разі відсутності заступника – секретар комісії. Також, нормами Виборчогокодексу України передбачено, що уповноваженні особи окружної (територіальної) виборчої комісії повинні звернутисьдо державного реєстратора саме за місцем знаходження такої комісії та не пізніше, ніж протягом 4 (чотирьох)днів з дня утворення комісії. У разі відповідності поданих документівзаконодавству України, державнийреєстратор повинен провести державну реєстрацію окружної (територіальної) комісії у день їх надходження.
Також, державним реєстраторам слід звернути увагу на ту обставину, що відповідно до вимог ч. 8 ст.  33 Виборчого кодексу України,окружні та дільничні виборчі комісії, на відміну від територіальних виборчих комісії, є тимчасовими органами, що утворюються тільки на час підготовку та проведення відповідних виборів. Повноваження таких комісій припиняються після офіційного оприлюднення результатів виборів відповідно до вимог Виборчого кодексу України. Територіальна виборча комісія є постійним органам та ліквідується (реорганізується) тільки при зміні адміністративно-територіального устрою.
Крім того, звертаємо увагу державних реєстраторів на те, що на окружні (територіальні) виборчі комісії, як на юридичні особи, поширюється загальний порядок ліквідації (реорганізації) такої юридичної особи, передбачений чинним законодавством України, з урахуванням особливостей, встановлених Виборчим кодексом України.
Статус окружної (територіальної) виборчої комісії як юридичної особи припиняється з дня внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про припинення юридичної особи.
Ч. 5 ст. 35 Виборчого кодексу України зазначає, що не пізніш як черезп’ять днів з дня офіційного оголошення (офіційного оприлюднення) результатів загальнодержавних виборів голова окружної виборчої комісії, а в разі його відсутності - заступник голови комісії, а в разі відсутності голови та заступника голови комісії - секретар комісії звертається особисто до суб’єкта державної реєстрації із заявою про припинення юридичної особи відповідно до вимог законодавства.
Статтею 104 Цивільного кодексу України встановлюється, що юридична особа може бути ліквідована або реорганізована.
Стаття 105 Цивільного кодексу України встановлює загальний порядок ліквідації юридичної особи.
Відповідно до вимог зазначеної статті, рішення про припинення (реорганізацію) юридичної особи приймають її засновники (для юридичних осіб приватного права), суд або відповідний державний орган (у разі ліквідації або реорганізації юридичної особи публічного права) та письмово повідомляють про це орган, що здійснює державну реєстрацію. Одночасно з прийняттям рішення про ліквідацію (реорганізацію) юридичної особи, орган, що прийняв рішення про таку ліквідацію (реорганізацію) призначають комісію з припиненняюридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється (стаття 105 Цивільного кодексу України).
Також, нормами статті 105 Цивільного кодексу України встановлюється, що строк заявлення кредиторами своїх вимог не може бути меншим, ніж два місяця та більше шести місяців.
Ч. 10 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань» чітко зазначається, які саме документи повинні бути подані державному реєстратору для державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - відповідним державним органом.
Такими документами є:
1) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про припинення юридичної особи;
2) примірникоригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), строк заявлення кредиторами своїх вимог, - у разі відсутності зазначених відомостей у рішенні учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - у рішенні відповідного державного органу, про припинення юридичної особи.
Оскільки, відповідно до ст.. 35 Виборчого кодексу, окружні (територіальні) виборчі комісії створюються на підставі відповідної постанови ЦВК або територіальної комісії вищого рівня,  для припиненняокружної (територіальної) виборчої комісії державному реєстратору повинно бути подано належними чином завірену копію пост станови ЦВК або територіальної комісії вищого рівня про припинення відповідної окружної (територіальної) комісії, у якій також зазначається строк заявлення вимог кредиторами та персональній склад комісії з припинення.
Для державної ї реєстрації припинення територіальної виборчої комісії, але не раніше закінчення строку пред’явлення кредиторами своїх вимог, державному реєстратору, відповідно до вимог ч. 13 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань», державному реєстратору ліквідатором або головою ліквідаційної комісії повинно бути подано:
1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
2) довідка архівної установи про прийняття документів, щовідповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Для проведення державної реєстрації припинення окружної  комісії шляхом ліквідації, голова комісії, а в разі йоговідсутності - заступник голови комісії, а в разі відсутності голови та заступника голови комісії - секретар комісії після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, повинен особисто подати суб’єкту державної реєстрації за місцем розташування комісії заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, довідку архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, а також акт ревізії, проведеної відповідним органом державного фінансового контролю, та відповідні документи, видані територіальними органами Пенсійного фонду України, органами доходів і зборів.
При проведенні державної реєстрації припинення окружної виборчої комісії державним реєстраторам слід також врахувати, що вимогами ч. 6 ст. 35 Виборчого кодексу встановлено обов’язок територіальних органів державного фінансового контролю, Пенсійного фонду України, доходів і зборів зобов’язані провести відповідні перевірки до закінчення строку повноважень окружної виборчої комісії. У разі, якщо така перевірка в установлений строк проведена не була, то документи, передбачені с. 6 ст. 35 Виборчого кодексу України (акта ревізії, проведеної органом державного фінансового контролю, відповідні документи, видані територіальними органами Пенсійного фонду України, органами доходів і зборів), державному реєстратору не подаються.
Питання.
До 31.12..2019 року порядок проведення загальнодержавних та місцевих виборів регулювався Законами України «Про вибори народних депутатів», «Про вибори президента України» та «Про місцеві вибори».  Систему виборчих комісій,що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становили:
1) Центральнавиборча комісія, виборча комісія вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх виборів;
2) територіальнівиборчі комісії:
а) виборча комісія Автономної Республіки Крим;
б) обласні виборчі комісії;
в) районні виборчі комісії;
г) міські виборчікомісії;
ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом);
д) селищні,сільські виборчі комісії;
3) дільничні виборчі комісії.
На виконання вимог зазначених нормативних актів, у 2015-2016 році були створені десятки тисяч сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісії, які, відповідно до вимог законодавства України, що діяло на той час, були зареєстровані як юридичні особи.
Однак, з 01.01.2020 року Закон України «Про місцеві вибори» втратив чинність. З цього ж дня набрав чинності Виборчий кодекс України. Зазначеними нормативними актами подальша доля таких територіальних комісій, що були створені та зареєстровані як юридичні особи в період дії Закону України «Про місцеві вибори», тривалий час не була врегульована, хоча повноваження таких комісій втратили чинність разом з втратою чинності Законом України «Про місцеві вибори». Такі територіальні виборчі комісії уповноваженим органом державної влади, станом на сьогоднішній день, не припинені та не реорганізовані. У той же час, до державних реєстраторів звертається уповноважені особи територіальних комісій вищого рівня для державної реєстрації новостворених територіальних виборчих комісій у цих же самих селах, селищах та містах при тому, що попередні сільські, селищні або міські територіальні комісії як юридичні особи не припинені (ліквідовані) або не реорганізовані.
Одночасно, закон забороняє проведення державної реєстрації двох або більше юридичних осіб з тотожною назвою (с. 4 ст. 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»). Питання у наступному: який алгоритм дій державного реєстратора у випадку, якщо йому для проведення державної реєстрації новоствореної територіальної виборчої комісії у селі, селищі або місті принесли пакет документів, передбачений ст.. 35 Виборчого кодексу України, а державним реєстратором, при проведенні реєстраційних дій, встановлено наявність зареєстрованої, але не перебуваючої у стані ліквідації або у стані припинення, територіальної виборчої комісії цього ж самого села, селища або міста, яка була утворена відповідно до вимог Закону України «Про місцеві вибори».

Відповідь.
Статус виборчих комісії встановлюється ст.. ст.. 33, 203 Виборчого кодексу України та Законом України «Про Центральну виборчу комісію». Відповідно до ч. 2 ст. 33 Виборчого кодексу України, ст.. 1 Законом України «Про Центральну виборчу комісію» Центральна виборча комісія є постійно діючимколегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених законами України. Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Відповідно до статей 33, 35, 203 Виборчого кодексу, окружні (територіальні) виборчі комісії створюються або ліквідуються на підставі постанови Центральної виборчої комісії, а територіальні виборчі комісії на підставі постанови ЦВК або територіальної виборчої комісії вищого рівня.
Одночасно, законодавство України, а саме ст.. 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», забороняє державну реєстрацію юридичних осіб з тотожними назвами. За такої обставини, реєстрація новоствореної сільської, селищної або міської виборчої комісії без ліквідації (реорганізації) або підтвердження статусу вже існуючої у тому ж самому селищі, селі або місці, неможлива та суперечить законодавству України, особливо з урахуванням тієї обставини, що не можуть два органи державної влади виконувати ідентичні функції.
У той же час, 23.07.2020 року набрав чинності Закон України № 805-IX від 16.07.202 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства», п. 5 «Прикінцевих та перехідних положень» якого встановлено, що «з дня утворення територіальних виборчих комісій для проведення у 2020 році чергових та перших місцевих виборів припиняють свої повноваження та припиняються як юридичні особи територіальні виборчі комісії, що були утворені для проведення чергових місцевих виборів у 2015 році». У той же час, порядок ліквідації сільських, селищних та міських територіальних виборчих дільниць, що були утворені у 2015-2016 році на виконання вимог Закону України «Про місцеві вибори», нормами Закон України № 805-IX від 16.07.202 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства», не встановлено. Оскільки нормами зазначеного Закону, порядок ліквідації таких територіальних виборчих комісії не врегульований, до них слід застосовувати загальний порядок ліквідації юридичної особи, який є наступним.
Статус територіальної виборчої комісії як юридичної особи припиняється з дня внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про припинення юридичної особи.
Статтею 104 Цивільного кодексу України встановлюється, що юридична особа може бути ліквідована або реорганізована.
Стаття 105 Цивільного кодексу України передбачено загальний порядок ліквідації юридичної особи. Відповідно до вимог зазначеної статті, рішення про припинення (реорганізацію) юридичної особи приймають її засновники (для юридичних осіб приватного права), суд або відповідний державний орган (у разі ліквідації або реорганізації юридичної особи публічного права) та письмово повідомляють про це орган, що здійснює державну реєстрацію. Одночасно з прийняттям рішення про ліквідацію (реорганізацію) юридичної особи, орган, що прийняв рішення про таку ліквідацію (реорганізацію) призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію зреорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється (стаття 105 Цивільного кодексу України).
Також, нормами статті 105 Цивільного кодексу України встановлюється, що строк заявлення кредиторами своїх вимог не може бути меншим, ніж два місяця та більше шести місяців.
Ч. 10 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань» чітко зазначається, які саме документи повинні бути подані державному реєстратору для державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - відповідним державним органом. Такими документами є:
1) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про припинення юридичної особи;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), строк заявлення кредиторами своїх вимог, - у разі відсутності зазначених відомостей у рішенні учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - у рішенні відповідного державного органу, про припинення юридичної особи.
Оскільки, відповідно до ст.. 35 Виборчого кодексу, окружні та територіальні виборчі комісії створюються на підставі відповідної постанови ЦВК або територіальної комісії вищого рівня, для припинення сільської, селищної або міської територіальної виборчої комісії, що була утворена на виконання вимог Закону України «Про місцеві вибори», державному реєстратору повинно бути подано належними чином завірену копію постанови ЦВК або територіальної комісії вищого рівня про припинення відповідної сільської, селищної або міської територіальної комісії, що була зареєстрована у 2015-2016 році відповідно до законодавства України, що діяло на момент їх утворення, у якій також зазначається строк заявлення вимог кредиторами та персональній склад комісії з припинення.
Для державної реєстрації припинення територіальної виборчої комісії, які були зареєстровані до набрання чинності Виборчого кодексу України, але не раніше закінчення строку пред’явлення кредиторами своїх вимог, державному реєстратору, відповідно до вимог ч. 13 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань», державному реєстратору ліквідатором або головою ліквідаційної комісії такої територіальної комісії повинно бути подано:
1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Тільки після проведення державної реєстрації припинення відповідних сільських, селищних або міських територіальних виборчих комісії, що були утворені на виконання вимог Закону України «Про місцеві вибори», уповноважена особа, передбачена ст.. 35 Виборчого кодексу України, може звернутись до державного реєстратора з відповідною заявою та з переліком документів, передбачених нормами ст. 35 Виборчого кодексу України, про державну реєстрацію новоствореної сільської, селищної або міської територіальної виборчої комісії відповідно до вимог законодавства України.
Публікація не встановлює норм права та носить інформаційний характер.
Автор: Заболотний Анатолій, Альона Бабіч, Світлана Медвєдєва
Прикріплення: -1-.docx (29.8 Kb)
 
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: