Неділя, 15-Чер-2025, 05:50:35
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
[ Оновлені теми · Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Надання відомостей та документів на адвокатський запит
ЛикаДата: Четвер, 27-Тра-2021, 07:05:26 | Повідомлення # 1
Дуже активний
Група: Адміністратори
Повідомлень: 65
Репутація: 0
Статус: Offline
Адвокат має право отримати доступ до матеріалів реєстраційної справи, про яку зазначено в адвокатському запиті, але не може вимагати, щоб йому надали цей доступ всупереч тих правил і вимог, які визначені у статті 30 Закону № 755-IV та які є однаковою мірою обов`язкові як для адресата звернення, так і для суб`єктів, які звертаються про надання відомостей з Єдиного державного реєстру чи про надання доступу до документів реєстраційної справи.
    Правовий статус адвоката і визначені Законом способи реалізації його професійних прав, а також гарантії адвокатської діяльності не можуть слугувати підставою оминути, не виконувати чи ігнорувати вимоги законодавства, які регламентують порядок доступу до певної інформації/документів чи змусити адресата адвокатського запиту порушити визначені законодавством правила отримання певних відомостей.https://reyestr.court.gov.ua/Review/90519465 , справа № 0840/2810/18
 
ЛикаДата: Четвер, 27-Тра-2021, 07:06:09 | Повідомлення # 2
Дуже активний
Група: Адміністратори
Повідомлень: 65
Репутація: 0
Статус: Offline
Суть спору та встановлені судами фактичні обставини справи.
1. У липні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради (далі - Департамент реєстраційних послуг), в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у відмові надати адвокату ОСОБА_1 . для ознайомлення та зняття фотокопій матеріалів реєстраційної справи (документи у паперовій формі) Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків «Соборний 153/12» (далі - ОСББ «Соборний 153/12») та зобов`язати відповідача надати адвокату ОСОБА_1. для ознайомлення та зняття фотокопій матеріали реєстраційної справи (документи у паперовій формі) ОСББ «Соборний 153/12».
2. Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю спірної відмови, оскільки відповідно до Закону України від 05.07.2012 № 5076-VI «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (далі - Закон № 5076-VI) позивач як адвокат, має право, у тому числі, отримувати документи, їх копії, ознайомлюватися з ними.
3. У справі встановлено, що ОСОБА_1 є адвокатом з 28.10.2011 (свідоцтво №905). 12.09.2017 між позивачем та ТОВ «Надія» укладено договір про надання правової допомоги.
4. В рамках надання правової допомоги ОСОБА_1 звернувся до відповідача із адвокатським запитом від 26.02.2018 №  26/2/18-1, у якому з посиланням на статтю 20 Закону № 5076-VI просив надати для ознайомлення та зняття фотокопій з матеріалів реєстраційної справи (документи у паперовій формі) ОСББ «Соборний 153/12». До адвокатського запиту позивач надав копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, копію ордеру та договору про надання правової допомоги.
5. Відповідач листом від 03.03.2018 № 01-18/01/0562 відмовив позивачу у задоволенні адвокатського запиту з тих мотивів, що Департамент реєстраційних послуг виключно з технічних причин не має можливості надати запитувану інформацію та роз`яснив позивачу порядок надання прямого доступу до Єдиного державного реєстру в електронному вигляді у режимі реального часу.
6. Позивач, не погодившись із такою відмовою, подав міському голові м. Запоріжжя скаргу. У відповідь позивачу листом від 10.04.2018 № 04299/03-19/11 «Про розгляд скарги» повідомили, що витребування (вилучення) документів з реєстраційних справ здійснюється на підставі судового рішення, тимчасовий доступ до документів з реєстраційної справи здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, у порядку, визначеному КПК України.
7. Не погодившись з цією відмовою теж, позивач звернувся з позовом до суду.
Рішення судів першої та апеляційної інстанцій.
8. Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 04 жовтня 2018 року позов задовольнив повністю.
9. Визнав протиправною відмову Департаменту реєстраційних послуг щодо надання адвокату ОСОБА_1 для ознайомлення та зняття фотокопій матеріалів реєстраційної справи (документи у паперовій формі) ОСББ «Соборний 153/12».
10. Зобов`язав Департамент реєстраційних послуг надати адвокату ОСОБА_1 для ознайомлення та зняття фотокопій матеріали реєстраційної справи (документи у паперовій формі) ОСББ «Соборний 153/12».
11. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 28 лютого 2019 року залишив рішення суду першої інстанції без змін.
12. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, спираючись на положення статей 2426 Закону № 5076-VI, дійшов висновку, що адвокат наділений особливим правовим статусом, тому відповідач неправомірно відмовив позивачу у наданні доступу до запитуваних документів (матеріалів реєстраційної справи ОСББ «Соборний, 153/12 у паперовому вигляді), щодо яких подано адвокатський запит.
13. Суд апеляційної інстанції зауважив також, що подання адвокатом адвокатського запиту є професійним правом адвоката, у зв`язку із наданням правової допомоги на підставі договору про надання правової допомоги.
14. На думку судів попередніх інстанцій, в контексті спірних правовідносин позивач як адвокат наділений достатнім обсягом повноважень для того, щоб ознайомитися з матеріалами реєстраційної справи.
Касаційне оскарження.
15. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати судові рішення першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.
16. Зазначив про те, що його відповідь на адвокатський запит ОСОБА_1 , які останній оспорює, ґрунтується на вимогах статті 30 Закону України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі - Закон № 755-IV), у зв`язку з чим переконує, що ознайомлення та зняття копій з документів, які містяться у реєстраційні справі, можна тільки на підставі ухвали слідчого судді, суду. Департамент реєстраційних послуг не мав законних підстав для того, щоб надати позивач у матеріали реєстраційної справи у паперовому вигляді, як того вимагав позивач.
17. Водночас, як пояснив відповідач,  адвокату було роз`яснено, у який спосіб він може отримати доступ до матеріалів реєстраційної справи, яка його цікавить, за допомогою Єдиного державного реєстру.
18. Відповідач зауважив також, що суди попередніх інстанцій хибно інтерпретують пункт 3 Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, який затверджений наказом Міністерства юстиції України від 10.06.2016 № 1657/5 (далі - Порядок № 1657/5), зазначивши, що положеннями зазначеного нормативного акта передбачено можливість ознайомлення особи з матеріалами реєстраційної справи. У цьому зв`язку Департамент реєстраційних послуг пояснив, що в цій нормі йдеться про виготовлення копій документів, які обов`язково повинні бути засвідчені підписом та печаткою державного реєстратора.
20. Крім того, доводячи відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, спираючись на які суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку їх задовольнити, відповідач шляхом лінгвістичного аналізу статті 20 Закону №  755-IV висловив думку, що ознайомлюватися з документами та матеріалами адвокат має право тільки на підприємствах, установах та організаціях, а не в органах місцевого самоврядування.
21. Позивач надіслав пояснення з приводу касаційної скарги, у яких зазначив про те, що судові рішення першої та апеляційної інстанції законні та обґрунтовані, просить залишити їх без змін. З-поміж іншого підкреслив, що його адвокатський запит, адресований Департаменту реєстраційних послуг, відповідав вимогам статті 24 Закону № 5076-VI та мав бути розглянутий у встановленому порядку.
Релевантні джерела права.
22. Відповідно до частини першої статті 7 Закону № 755-IV Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
23. За частиною першою статті 11 Закону № 755-IV відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата.
24. Відповідно до частини другої статті 11 Закону № 755-IV відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді:
1) безоплатного доступу через портал електронних сервісів до:
відомостей з Єдиного державного реєстру, які актуальні на момент запиту, необхідних для видачі документів дозвільного характеру та ліцензій, а також про видані документи дозвільного характеру та ліцензії, для укладення цивільно-правових договорів, у тому числі щодо наявності запису про державну реєстрацію припинення або перебування юридичної особи у стані припинення, державну реєстрацію припинення чи перебування у процесі припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, про місцезнаходження, види діяльності, центральний чи місцевий орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить державне підприємство або частка держави у статутному капіталі юридичної особи, якщо така частка становить не менше 25 відсотків, про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа, про юридичних осіб - правонаступників, про відокремлені підрозділи юридичної особи, про осіб, які можуть вчиняти дії від імені особи, у тому числі відомості про розпорядника майна, санатора, голову комісії з припинення, ліквідатора, управителя майна, наявність обмежень щодо представництва, про відкриття виконавчого провадження, - шляхом їх пошуку за повним чи скороченим найменуванням, іменем, ідентифікаційним кодом, реєстраційним номером облікової картки платника податків, серією та номером паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), перегляду, копіювання та роздрукування;
основних відомостей про громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, які актуальні на момент запиту, - шляхом їх пошуку за найменуванням та видом громадського формування, перегляду, копіювання та роздрукування;
результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, у тому числі виписки та установчих документів, - шляхом їх пошуку за кодом доступу, перегляду, копіювання та роздрукування;
2) оприлюднення публічної інформації з Єдиного державного реєстру у формі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації";
3) безоплатного доступу через персональний кабінет до документів, поданих юридичною особою, фізичною особою - підприємцем та громадським формуванням, що не має статусу юридичної особи, для проведення реєстраційних дій, відомостей про результати їх розгляду, документів, що містяться в реєстраційній справі таких осіб в електронній формі, та відомостей про цих осіб, які актуальні на момент запиту та на визначену дату, - шляхом їх перегляду, копіювання та роздрукування;
4) документів у паперовій та електронній формі, що містяться в реєстраційній справі;
5) виписок у паперовій формі для проставлення апостилю та в електронній формі;
6) витягів у паперовій та електронній формі, що містять відомості, актуальні на момент запиту або на визначену дату;
7) суб`єктам приватного права може надаватися прямий доступ до Єдиного державного реєстру в електронному вигляді у режимі реального часу на платній основі на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором.
25. Кабінет Міністрів України може визначати інші форми надання відомостей з Єдиного державного реєстру та розмір плати за їх надання.
26. Згідно з частиною третьою статті 11 Закону № 755-IV банки, бюро кредитних історій на свій електронний запит отримують інформацію з Єдиного державного реєстру в електронному вигляді у форматі бази даних, витягу та/або в іншій формі у режимі реального часу на платній основі на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором.
27. Відповідно до статті четвертої статті 11 Закону № 755-IV виписка формується за результатами проведення реєстраційної дії.
28. Виписки для проставлення апостилю, витяги в паперовій формі та документи, що містяться в реєстраційній справі, надаються протягом 24 годин після надходження запиту, крім вихідних та святкових днів.
29. Витяги в електронній формі надаються в режимі реального часу.
30. Згідно з частиною п`ятою статті 11 Закону № 755-IV витяги в паперовій та електронній формі мають однакову юридичну силу.
31. Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру, перелік додаткових відомостей, до яких надається безоплатний доступ через портал електронних сервісів, форма та зміст виписки, витягу визначаються Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру
32. Зміст виписки та витягу в частині відомостей про видані ліцензії додатково визначається Міністерством юстиції України спільно з уповноваженим органом з питань ліцензування (частина шоста статті Закону № 755-IV).
33. Відповідно до частини сьомої статті 11 Закону № 755-IV державні органи, у тому числі суди, органи Національної поліції, органи прокуратури, органи Служби безпеки України, а також органи місцевого самоврядування та їх посадові особи безоплатно отримують відомості з Єдиного державного реєстру з метою здійснення ними повноважень, визначених законом, виключно в електронній формі через портал електронних сервісів у порядку, визначеному Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру, крім випадків, передбачених цим Законом.
34. Відповідно частини першої статті 29 Закону № 755-IV реєстраційна справа формується в паперовій та електронній формі після внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, державну реєстрацію фізичної особи - підприємця і державну реєстрацію включення відомостей про юридичну особу та фізичну особу - підприємця.
35. За частиною третьою статті 29 Закону № 755-IV реєстраційна справа в паперовій формі зберігається у суб`єкта державної реєстрації за місцезнаходженням юридичної особи, громадського формування, фізичної особи - підприємця:
щодо юридичної особи (крім громадського формування) та фізичної особи - підприємця - у виконавчих органах міської ради міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київській, Севастопольській міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях;
щодо громадського формування, професійних спілок, їх організацій, об`єднань профспілок - у Міністерстві юстиції України, територіальних органах Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
36. Суб`єкт державної реєстрації, який провів реєстраційну дію, протягом трьох робочих днів з дня її проведення надсилає документи, подані для проведення реєстрації, відповідному суб`єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи.
37. Порядок формування та зберігання реєстраційних справ визначається Міністерством юстиції України (частина шоста статті 29 Закону № 755-IV).
38. Відповідно до частин першої, другої статті 30 Закону № 755-IV витребування (вилучення) документів з реєстраційних справ здійснюється в порядку, визначеному законом.
39. Суб`єкт державної реєстрації, у якого зберігається реєстраційна справа, зобов`язаний зробити копії документів, що вилучаються з реєстраційної справи, у паперовій та електронній формі у разі їх відсутності в Єдиному державному реєстрі. Копії документів у паперовій формі повинні бути пронумеровані, прошиті та завірені печаткою. До реєстраційної справи долучаються копія судового рішення про витребування документів, супровідний лист або документ, яким суд уповноважив особу на їх одержання, а також копія опису вилучених документів.
 
ЛикаДата: Четвер, 27-Тра-2021, 07:06:20 | Повідомлення # 3
Дуже активний
Група: Адміністратори
Повідомлень: 65
Репутація: 0
Статус: Offline
40. За частиною третьою статті 30 Закону № 755-IV оригінали документів, вилучені з реєстраційної справи, надсилаються поштовим відправленням до суду або передаються безпосередньо особі, уповноваженій судом на їх одержання, і підлягають негайному поверненню суб`єкту державної реєстрації, у якого зберігаються реєстраційні справи, після проведення відповідних процесуальних дій.
41. Тимчасовий доступ до документів з реєстраційної справи здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду в порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України.
42. Відповідно до частини четвертої статті 30 Закону № 755-IV у разі вилучення (виїмки) документів з реєстраційної справи на підставі ухвали слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів суб`єкт державної реєстрації, у якого зберігається реєстраційна справа, зобов`язаний зробити копії документів, що вилучаються з реєстраційної справи (щодо яких проведено виїмку), відповідно до частини другої цієї статті, а також долучити до реєстраційної справи копію такої ухвали та опис вилучених документів. Документи, вилучені з реєстраційної справи (щодо яких проведено виїмку), надаються безпосередньо особі, визначеній в ухвалі слідчого судді, суду.
43. Обсяг, порядок надання інформації з реєстраційної справи та доступу до документів, що знаходяться в реєстраційній справі, центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, визначаються Кабінетом Міністрів України (частина шоста статті 30 Закону № 755-IV (в редакції, яка діяла на дату виникнення спірних відносин).
44. Відповідно до пункту 1 розділу VIII Порядку формування та зберігання реєстраційних справ, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 18.11.2016 № 3267/5 (далі - Порядок № 3267/5) доступ до документів реєстраційної справи відповідно до статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та статті 30 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" забезпечує посадова особа із зберігання реєстраційних справ відповідного суб`єкта, що забезпечує зберігання реєстраційних справ.
45. Доступ до документів реєстраційної справи в електронній формі у випадку, передбаченому абзацом першим цього пункту, забезпечує посадова особа із зберігання реєстраційних справ відповідного суб`єкта, що забезпечує зберігання реєстраційних справ, шляхом друку таких документів за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав, Єдиного державного реєстру з проставлянням власного підпису та печатки (за наявності) на кожній сторінці документа.
46. У разі коли доступ до документів реєстраційної справи в електронній формі забезпечує посадова особа із зберігання реєстраційних справ, яка не є державним реєстратором, на документах, роздрукованих за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав, Єдиного державного реєстру, проставляється печатка суб`єкта (за наявності), що забезпечує зберігання реєстраційних справ.
47. Відповідно до пункту 3 Порядку № 1657/5 відомості з Єдиного державного реєстру надаються за допомогою програмних засобів ведення цього реєстру у паперовій або електронній формах, що мають однакову юридичну силу та містять обов`язкове посилання на Єдиний державний реєстр, крім документів, що містяться в реєстраційній справі та надаються у паперовій формі.
48. У паперовій формі надаються:
виписка з Єдиного державного реєстру для проставлення апостиля, яка надається державним реєстратором територіального органу Міністерства юстиції України, на аркушах формату А4 (210 х 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків з проставлянням підпису та печатки державного реєстратора;
виписка з Єдиного державного реєстру за результатом проведеної державної реєстрації, яка надається державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор) на аркушах формату А4 (210 х 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків з проставлянням підпису та печатки державного реєстратора або печатки, визначеної Законом України "Про нотаріат" (у випадку якщо державним реєстратором є нотаріус);
витяг з Єдиного державного реєстру, який надається державним реєстратором (крім державного реєстратора Міністерства юстиції України або його територіального органу), уповноваженою особою центру надання адміністративних послуг, нотаріусом, на аркушах формату А4 (210 х 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків та без проставляння підпису і печатки;
документи, що містяться в реєстраційній справі відповідної юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної, фізичної особи - підприємця (далі - реєстраційна справа), які надаються державним реєстратором суб`єкта державної реєстрації, що відповідно до закону уповноважений зберігати реєстраційні справи у паперовій формі, шляхом виготовлення копій таких документів з проставлянням підпису та печатки державного реєстратора на кожній сторінці.
49. В електронній формі надаються:
відомості з Єдиного державного реєстру через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи (далі - портал електронних сервісів);
відомості з Єдиного державного реєстру у форматі бази даних або в іншому форматі у режимі реального часу на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором Єдиного державного реєстру.
50. Відповідно до статті 20 Закону № 5076-VI під час здійснення адвокатської діяльності адвокат має право вчиняти будь-які дії, не заборонені законом, правилами адвокатської етики та договором про надання правової допомоги, необхідні для належного виконання договору про надання правової допомоги, зокрема:
звертатися з адвокатськими запитами, у тому числі щодо отримання копій документів, до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, підприємств, установ, організацій, громадських об`єднань, а також до фізичних осіб (за згодою таких фізичних осіб);
ознайомлюватися на підприємствах, в установах і організаціях з необхідними для адвокатської діяльності документами та матеріалами, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом;
збирати відомості про факти, що можуть бути використані як докази, в установленому законом порядку запитувати, отримувати і вилучати речі, документи, їх копії, ознайомлюватися з ними та опитувати осіб за їх згодою;
застосовувати технічні засоби, у тому числі для копіювання матеріалів справи, в якій адвокат здійснює захист, представництво або надає інші види правової допомоги, фіксувати процесуальні дії, в яких він бере участь, а також хід судового засідання в порядку, передбаченому законом.
51. Відповідно до частини першої статті 24 Закону № 5076-VI адвокатський запит - письмове звернення адвоката до органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об`єднань про надання інформації, копій документів, необхідних адвокату для надання правової допомоги клієнту.
52. До адвокатського запиту додаються посвідчені адвокатом копії свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, ордера або доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги. Вимагати від адвоката подання разом з адвокатським запитом інших документів забороняється.
53. Адвокатський запит не може стосуватися надання консультацій і роз`яснень положень законодавства.
54. Надання адвокату інформації та копій документів, отриманих під час здійснення кримінального провадження, здійснюється в порядку, встановленому кримінальним процесуальним законом.
55. За частиною другою статті 24 Закону № 5076-VI орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи, керівники підприємств, установ, організацій, громадських об`єднань, яким направлено адвокатський запит, зобов`язані не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту надати адвокату відповідну інформацію, копії документів, крім інформації з обмеженим доступом і копій документів, в яких міститься інформація з обмеженим доступом.
56. У разі якщо адвокатський запит стосується надання значного обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, строк розгляду адвокатського запиту може бути продовжено до двадцяти робочих днів з обґрунтуванням причин такого продовження, про що адвокату письмово повідомляється не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання адвокатського запиту.
57. У разі якщо задоволення адвокатського запиту передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як десять сторінок, адвокат зобов`язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк. Розмір таких витрат не може перевищувати граничні норми витрат на копіювання та друк, встановлені Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
58. Згідно з частиною третьою статті 24 Закону № 5076-VI відмова в наданні інформації на адвокатський запит, несвоєчасне або неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає дійсності, тягнуть за собою відповідальність, встановлену законом, крім випадків відмови в наданні інформації з обмеженим доступом.
Висновки Верховного Суду.
59. Аналізуючи наведені положення законодавства у зіставленні з обставинами цієї справи колегія суддів звертає увагу насамперед на те, що порядок, умови, способи отримання відомостей з Єдиного державного реєстру, а так само порядок отримання копій документів з матеріалів реєстраційної справи визначено Законом №  755-IV та прийнятим на його виконання Порядком № 1657/5.
60. У цьому зв`язку треба підкреслити, що безпосереднього доступу до матеріалів реєстраційної справи (у паперовому вигляді), як того просив позивач, зазначені нормативні акти не передбачають, окрім випадків витребування (вилучення) та тимчасового доступу до документів реєстраційних справ на підставі і в порядку, передбаченому у статті 30 Закону № 755-IV (тут - в редакції, яка діяла на дату виникнення спірних відносин).
61. Колегія суддів погоджується, що позивач як адвокат справді наділений особливим правовим статусом, з яким власне пов`язуються і гарантії адвокатської діяльності. Набуття права на зайняття адвокатською діяльністю з одного боку передбачає високий рівень професіоналізму та довіри, з іншого - вищий рівень відповідальності.
62. Звернення з адвокатським запитом (як один із способів реалізації професійних прав адвоката) пов`язується із наданням правової допомоги клієнту і в такому вимірі зазначений спосіб отримання інформації покладає на адресата окрім як обов`язок своєчасно (протягом п`яти днів) його розглянути і надати вичерпну і достовірну запитувану інформацію/документи (за відсутності для цього обмежень), також і відповідальність за неналежний розгляд адвокатського запиту (частина третя статті 24 Закону № 5076-VI), адже за певних обставин це може розцінюватися як перешкоджання адвокатській діяльності.
63. Водночас адвокатська діяльність теж має здійснюватися у порядку і спосіб, які не заборонені законом. У контексті спірних правовідносин цим маєм на меті підкреслити, що правовий статус адвоката і визначені Законом способи реалізації його професійних прав, а також гарантії адвокатської діяльності не можуть слугувати підставою оминути, не виконувати чи ігнорувати вимоги законодавства, які регламентують порядок доступу до певної інформації/документів чи змусити адресата адвокатського запиту порушити визначені законодавством правила отримання певних відомостей.
64. Тобто, суб`єкт, якому адресовано адвокатський запит, не може діяти усупереч вимог закону та прийнятого на його виконання підзаконного акта, якщо задоволення адвокатського запиту саме цього і вимагає. У цьому випадку превалювати повинен закон, тож і розгляд адвокатського звернення (та надання доступу до запитуваної інформації/документів) теж має здійснюватися з дотриманням вимог законодавства.
65. Позивач як адвокат має право отримати доступ до матеріалів реєстраційної справи, про яку зазначено в адвокатському запиті, але не може вимагати, щоб йому надали цей доступ всупереч тих правил і вимог, які визначені наведеними вище нормами законодавства, які є однаковою мірою обов`язкові як для адресата звернення, так і для суб`єктів, які звертаються про надання відомостей з Єдиного державного реєстру чи про надання доступу до документів реєстраційної справи.
66. Колегія суддів не може погодитися із підходом судів попередніх інстанцій до вирішення цієї справи, за яким особливий правовий статус адвоката і відповідність адвокатського звернення вимогам, визначеним статтею 24 Закону № 5076-VI, є підставою для того, щоб задовольнити його вимоги. Так само помилковим, на думку колегії суддів, є трактування апеляційним судом положень пункту 3 Порядку № 1657/5 в аспекті спірних правовідносин.
67. З огляду на наведені норми законодавства у зіставленні з фактичними обставинами цієї справи колегія суддів дійшла висновку, що відповідач діяв правомірно, коли відмовив позивачу у наданні безпосереднього доступу до матеріалів реєстраційної справи (документи у паперовій формі) ОСББ «Соборний 153/12 для ознайомлення та зняття фотокопій.
68. Зауважимо, що як адвокат позивач має право отримати копії матеріалів реєстраційної справи, але правовий статус адвоката у такому випадку може слугувати перевагою чи привілеєм, коли обраний спосіб здійснення професійних обов`язків не корелюється з вимогами законодавства.
69. Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» (далі - Закон № 460-IX) касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
70. Згідно з частинами першою, другою статті 341 КАС (тут і далі - в редакції, яка діяла до набрання чинності Законом № 460-IX) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
71. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
72. Відповідно до частин першої, третьої статті 351 КАС підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
73. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
74. Переглянувши оскаржені судові рішення в межах доводів касаційної скарги відповідно до статті 341 КАС, колегія суддів дійшла висновку, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій в цій справі ґрунтуються на неправильному тлумаченні закону, що відповідно до статті 351 КАС є підставою для скасування судових рішень і ухвалення нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15  січня 2020 року № 460-IX, статтями 341345349351355356359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ :
1. Касаційну скаргу Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради задовольнити повністю.
2. Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2018 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2019 року у справі № 0840/2810/18 скасувати й ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
 
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: