Лика | Дата: Четвер, 15-Лип-2021, 08:02:48 | Повідомлення # 1 |
 Дуже активний
Група: Адміністратори
Повідомлень: 65
Статус: Offline
|  РУБРИКА «ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЯ ОЧИМА ДЕРЖАВНОГО РЕЄСТРАТОРА».
ТЕМА: ПОРЯДОК ФОРМУВАННЯ ТА ЗБЕРІГАННЯ РЕЄСТРАЦІЙНИХ СПРАВ. НЮАНСИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕДАЧІ ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ ДОЛУЧЕННЯ. Частина І.
Які ж питання будуть розглянуті в цій статті?
1. Які нормативно правові акти регулюють дане питання? 2. Хто є зберігачем реєстраційних справ відповідно до закону, особливості зберігання реєстраційних справ юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців? місцезнаходженням яких є Крим, м. Севастополь, та населені пункти зони АТО(по новому - ООС)? 3. Які матеріали та справи підлягають відправці до належного органу зберігання, та строки, в які необхідно направити справу?Порядок оформлення документів. 4. Випадки, коли реєстраційна справа не формується та не надсилається. 5. Яка відповідальність передбачена законодавством за порушення порядку та строків формування, зберігання та надсилання реєстраційних справ?
1.ЗАКОНОДАВСТВО, ЯКЕ РЕГУЛЮЄ ЦЕ ПИТАННЯ:
• ЗАКОН УКРАЇНИ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі – Закон про реєстрацію); • НАКАЗ Міністерства юстиції від 09.02.2016 № 359/5 «Про затвердження Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи» (далі – Наказ №359/5); • НАКАЗ Міністерства юстиції від 18.11.2016 № 3267/5 «Про затвердження Порядку формування та зберігання реєстраційних справ» (далі – Наказ №3267/5); • НАКАЗ Міністерства юстиції від 25.11.2016 № 3359/5 «Про врегулювання відносин, пов'язаних з державною реєстрацією юридичних осіб та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць» (далі – Наказ №3359/5); • РОЗПОРЯДЖЕННЯ Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» (далі – Розпорядження №1635-р); • КОДЕКС України про адміністративні правопорушення (далі – КУАП).
2. Хто ж є зберігачем реєстраційних справ? Куди направляти та як знайти потрібний орган зберігання реєстраційних справ, якщо ви проводили дію? Статтею 29 Закону про реєстрацію визначено, що реєстраційна справа в паперовій формі зберігається у суб’єкта державної реєстрації за місцезнаходженням юридичної особи, громадського формування, фізичної особи - підприємця: щодо юридичної особи (крім громадського формування та релігійної організації) та фізичної особи - підприємця - у виконавчих органах міської ради міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київській, Севастопольській міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях; Тобто, реєстраційні справи можуть зберігати: 1) міські ради міст обласного значення, 2) районні державні адміністрації, 3) районі у м. Києві адміністрації, 4) відповідні органі встановлені відповідальними за ведення та зберігання реєстраційних справ юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців місцезнаходженням/місцем проживання яких є Автономна Республіка Крим та місто Севастополь, місцезнаходженням/місцем проживання яких є населені пункти, в яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення в Донецькій та Луганській областях. Якщо ви є реєстратором сільської, селищної ради або міської ради міста не обласного значення, то обов’язку формувати та зберігати реєстраційні справи у вас немає, а тому після проведення реєстраційної дії ви повинні надіслати справу до відповідного суб’єкта зберігання. Як же вірно визначити куди саме потрібно надсилати справу? 1) Якщо місцезнаходженням юридичної особи, або фізичної особи-підприємця є якесь місто, нам потрібно з’ясувати чи є це місто - містом обласного значення. Це не важко знайти в INTERNETі, наприклад на йому сайті: Міста обласного значення Якщо адресою місцезнаходження юридичної особи, або фізичної особи-підприємця є таке місто обласного значення, то зберігачем реєстраційних справ буде відповідна міська рада, адресу якою знаходимо теж в INTERNETі, або на сайті ГО «Спільноті реєстраторів»: ФОРУМ Суб'єкти зберігання реєстраційних справ Зараз інформація на сайті Спільноті неповна та створена зусиллями самих реєстраторів. Звісно, якщо кожен реєстратор внесе відому йому інформація про свій та сусідній орган зберігання реєстраційних справ, та зовсім скоро ми будемо мати Актуальний та повний перелік суб’єктів зберігання, в якому дуже легко буде знайти інформацію обравши відповідну область.
2) Якщо адресою місцезнаходження юридичної особи, або фізичної особи-підприємця зазначено село, селище чи смт. відповідного району, то зберігачем є відповідна районна державна адміністрація. Але, слід врахувати зміни у територіальному устрої країни та знайти у Розпорядженні №1635-р. інформацію чи не була ця РДА реорганізована та приєднана до іншої. В такому разі шукаємо адресу РДА, до якої була приєднання, оскільки відповідно до законодавства вона є правонаступником всіх прав та обов’язків РДА яка припинена чи припиняється. Одним із нюансів та ризиків є те, що в більшості РДА зараз взагалі відсутні державні реєстратори, структурний підрозділ, що займався державною реєстрацією скоріш за все ліквідовано, а функції по формуванню та зберіганню справ керівництвом покладено на інші підрозділи. Деякі РДА нехтують своїми повноваженнями в частині зберігання реєстраційних справ та можуть не приймати поштову кореспонденцію (надіслані реєстраційні справи або матерали реєстраційних справ для долучення). Проте за такі дії передбачена адміністративна відповідальність, яку більш детально ми розглянемо наприкінці статті. Зазначимо з практиці, що дієвим засобом є скарга на дії керівника чи інших посадових осіб до відповідного територіального органу Міністерства юстиції.
3) В м. Києві за зберігання реєстраційних справ відповідають відповідні районні в м. Києві державні адміністрації. Тож, справу необхідно надсилати у відповідності до району, в якому знаходиться місцезнаходження юридичної особи, або фізичної особи-підприємця, адреси районних в м. Києві державних адміністрацій завжди можна знайти в INTERNETі. Нажаль, на сайті спільноти реєстраторів інформацію щодо суб’єктів зберігання реєстраційних справ по м. Києву ще не ніхто не вніс.
4) Відповідно до Наказу №3359/5 «Про врегулювання відносин, пов'язаних з державною реєстрацією юридичних осіб та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць»: Ведення реєстраційних справ у паперовій формі щодо юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, місцезнаходженням/місцем проживання яких є Автономна Республіка Крим та місто Севастополь, забезпечує Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса) на адресу: вул. 8 Березня, 107, м. Миколаїв, 54000; Ведення реєстраційних справ у паперовій формі щодо юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, місцезнаходженням/місцем проживання яких є населені пункти, в яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення в Донецькій та Луганській областях, забезпечують відповідно до компетенції Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Харків); Реєстраційні справи населені пункти, в яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення в Луганскій області: Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції України (м. Харків) направляються на адресу: 93404, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Єгорова, 22. Реєстраційні справи населені пункти, в яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення в Донецькій області: Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції України (м. Харків) направляються на адресу: 84301, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, 48А(переїхали). 3. Які матеріали та справи підлягають відправці до належного органу зберігання, та строки, в які необхідно направити справу? Наказом № № 3267/5 чітко врегульовано порядок формування та зберігання реєстраційних справ. Зокрема, розділ VІ вищезазначеного Наказу регулює порядок передачі реєстраційної справи або документів для долучення до реєстраційної справи. Статтею 29 Закону про реєстрацію Розділом II Наказу № 359/5 визначено, що суб’єкт державної реєстрації, який провів державну реєстрацію та не наділений повноваженнями із зберігання реєстраційної справи, протягом трьох робочих днів з дня її проведення поштовим відправленням за описом або нарочно за описом надсилає документи, подані для проведення реєстрації, відповідному суб’єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи. Опис має містити відомості про реєстраційний номер справи із зазначенням кількості аркушів, прізвища, імені та по батькові державного реєстратора, нотаріуса або уповноваженої особи фронт-офісу, що забезпечував прийняття, зберігання та видачу документів, поданих для державної реєстрації, який передає зазначену реєстраційну справу, та повне найменування відповідного суб’єкта державної реєстрації, фронт-офісу, найменування нотаріального округу або назви нотаріальної контори. У разі передачі документів для долучення до реєстраційної справи, що знаходиться на зберіганні у суб’єкта державної реєстрації, опис, крім відомостей, передбачених абзацом другим цього пункту, має містити також відомості про повний перелік документів, які передаються, із зазначенням кількості аркушів кожного окремого документа. Опис підписується державним реєстратором, нотаріусом чи уповноваженою особою фронт-офісу, що забезпечував прийняття, зберігання та видачу документів, поданих для державної реєстрації, та скріплюється власною печаткою такої особи. Зверніть увагу, що відповідно якщо прийом документів здійснюється шляхом звернення заявника до фронт-офісів (ЦНАП) до приписів розділу III Наказу № 359/5 за результатом проведеної державної реєстрації уповноважена особа фронт-офісу, що забезпечував прийняття, зберігання та видачу документів для державної реєстрації (тобто – адміністратор ЦНАПу), протягом трьох робочих днів з дня її проведення надсилає документи для державної реєстрації суб’єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи відповідно до закону. А якщо ви є державним реєстратором суб’єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи, що робити з надісланими матеріалами далі? Звернемося до до розділу VІ Наказу №3267/5 в якому визначено порядок передача реєстраційної справи або документів для долучення до реєстраційної справи. Відповідно до якого, факт надходження реєстраційної справи фіксується у журналі обліку надходження (вибуття) реєстраційних справ, а факт долучення документів до реєстраційної справи фіксується у внутрішньому описі реєстраційної справи. У разі передачі документів для долучення до реєстраційної справи посадова особа із зберігання реєстраційних справ приймає їх на облік у журналі обліку надходження (вибуття) реєстраційних справ та не пізніше наступного робочого дня долучає такі документи до відповідної реєстраційної справи. У разі виявлення невідповідностей між документами, що були отримані посадовою особою із зберігання реєстраційних справ, та описом до них така посадова особа зазначає про це в описі та не пізніше наступного робочого дня звертається до відповідного суб’єкта державної реєстрації, нотаріуса чи фронт-офісу, що здійснювали передачу реєстраційної справи чи документів, з вимогою про надання в повному обсязі документів. 4. В яких випадках реєстраційна справа не формується та не надсилається? Випадок перший: Розділом II та ІІІ Наказу № 359/5 передбачено, що у разі відмови у державній реєстрації документи, подані для державної реєстрації, зберігаються суб’єктом державної реєстрації, державним реєстратором якого розглядалися такі документи, або нотаріусом, яким розглядалися такі документи, протягом трьох років. У разі відмови у державній реєстрації документи, подані для державної реєстрації, зберігаються фронт-офісом, що забезпечував прийняття та зберігання таких документів, протягом трьох років. У разі звернення заявника у межах строку, передбаченого абзацом третім цього пункту, документи, подані для державної реєстрації (крім документа про сплату адміністративного збору), повертаються (видаються, надсилаються поштовим відправленням) йому відповідно до цього Порядку. Випадок другий: При проведенні державної реєстрації за заявами в електронній формі відповідно до розділу IV зазначеного Наказу визначено, що заява та документи для державної реєстрації в електронній формі, документи та/або відомості, сформовані державним реєстратором за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру під час державної реєстрації, зберігаються в електронній формі у цьому реєстрі. Тобто, при обробці державним реєстратором заяв, поданих в електронній формі через портал «Дія» обов’язку роздруковувати подані документи та направляти за місцезнаходженням юридичної особи, та/або фізичної особи-підприємця немає.
5. Яка відповідальність передбачена законодавством за порушення порядку та строків формування, зберігання та надсилання реєстраційних справ? Статтею 166-11 КУАП передбачено, що порушення встановленого законодавством порядку пересилання реєстраційних справ юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців поштовими відправленнями - тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від десяти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Порушення встановленого законом порядку зберігання реєстраційних справ юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від шістдесяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Дії, передбачені частинами третьою або четвертою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від ста п'ятдесяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Актуальне для державних реєстраторів суб’єктів державної реєстрації, уповноважених зберігати реєстраційні справи питанням щодо порядку формування, зберігання та передачі реєстраційних справ буде висвітлене у другій частині цієї теми нашої рубрики.
Дане узагальнення не містить норм права та носить рекомендаційний характер.
Матеріал підготовлено членом ГО «Спільнота реєстраторів» Черкашиною Анжелікою
|
|
| |