Лика | Дата: Понеділок, 11-Жов-2021, 10:55:28 | Повідомлення # 1 |
 Дуже активний
Група: Адміністратори
Повідомлень: 65
Статус: Offline
| Рубрика «Державна реєстрація очима державного реєстратора» Тема: Надання відомостей з ЄДР, надання копій документів зі справи 
Законодавство, що регулює це питання: • Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» , далі – Закон про реєстрацію; • Наказ Мінюста 10.06.2016 № 1657/5 «Про затвердження Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», далі – Наказ №1657/5; • Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», далі – Закон про адвокатуру; • Кримінально процесуальний кодекс України, далі – КПК України; • Закону «Про запобігання корупції», далі – Закон про корупцію.
Доволі поширена практика, коли до міської, сільської, селищної ради або РДА, в якій працює державний реєстратор заходить лист від громадян, громадських організацій, державних організацій або органів влади (зокрема, суди, поліція, прокуратура, тощо…), державних або приватних виконавців, адвокатів або інших юридичних осіб, в якому запитується інформація про перелік тих чи інших фізичних/юридичних осіб на певній території, із певними параметрами, або запитуються документи зі справи. Отримавши такий запит, керівник міської, сільської, селищної ради або РДА, зазвичай, доручає державному реєстратору надати відповідь на такий лист. Незважаючи на те, що сама міська, сільська, селищна рада або РДА може бути володільцем такої інформації, як суб’єкт владних повноважень на певній території. У випадку, якщо державним реєстраторам не вдалося переконати керівництво, що надання такої інформації не входить до повноважень державного реєстратора, а такі відомості перебувають у володінні, наприклад, фінансового, економічного чи інших відділів, доволі актуально питання надання відповідей на такі запити.
Спочатку розіб’ємо запитувачів інформації за категоріями: державні органи/органи місцевого самоврядування, адвокати, всі інші юридичні/фізичні особи. Як варіант пропонуємо вам стандартні фрази, з яких можна скласти таку відповідь.
1.Надання інформації з ЄДР Статтею 3 Закону про реєстрацію зазначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців. Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, регулюються Конституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону. Відповідно до статті 4 Закону про реєстрацію зазначено, що державна реєстрація базується на таких основних принципах як: врегулювання відносин, пов’язаних з державною реєстрацією, та особливостей державної реєстрації виключно цим Законом.
Статтею 11 вищезазначеного Закону визначено, що відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата Крім того, статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Наказом Міністерства юстиції України від 10.06.2016 № 1657/5 затверджено Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Відповідно до частини другої статті 11 Закону про реєстрацію відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді: 1) безоплатного доступу через портал електронних сервісів до: відомостей з Єдиного державного реєстру, які актуальні на момент запиту, …- шляхом їх пошуку за повним чи скороченим найменуванням, іменем, ідентифікаційним кодом, реєстраційним номером облікової картки платника податків, серією та номером паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), перегляду, копіювання та роздрукування; основних відомостей про громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, які актуальні на момент запиту, - шляхом їх пошуку за найменуванням та видом громадського формування, перегляду, копіювання та роздрукування; результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, у тому числі виписки та установчих документів, - шляхом їх пошуку за кодом доступу, перегляду, копіювання та роздрукування; 2) оприлюднення публічної інформації з Єдиного державного реєстру у формі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації"; 3) безоплатного доступу через персональний кабінет до документів, поданих юридичною особою, фізичною особою - підприємцем та громадським формуванням, що не має статусу юридичної особи, для проведення реєстраційних дій, відомостей про результати їх розгляду, документів, що містяться в реєстраційній справі таких осіб в електронній формі, та відомостей про цих осіб, які актуальні на момент запиту та на визначену дату, - шляхом їх перегляду, копіювання та роздрукування; 4) документів у паперовій та електронній формі, що містяться в реєстраційній справі; 5) виписок у паперовій формі для проставлення апостилю та в електронній формі; 6) витягів у паперовій та електронній формі, що містять відомості, актуальні на момент запиту або на визначену дату; 7) суб`єктам приватного права може надаватися прямий доступ до Єдиного державного реєстру в електронному вигляді у режимі реального часу на платній основі на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором. Кабінет Міністрів України може визначати інші форми надання відомостей з Єдиного державного реєстру та розмір плати за їх надання. Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру, перелік додаткових відомостей, до яких надається безоплатний доступ через портал електронних сервісів, форма та зміст виписки, витягу визначаються Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру. В електронній формі надаються: відомості з Єдиного державного реєстру через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи (далі - портал електронних сервісів); відомості з Єдиного державного реєстру у форматі бази даних або в іншому форматі у режимі реального часу на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором Єдиного державного реєстру. Якщо, запитувач інформації – державний орган, орган місцевого самоврядування.У випадку, якщо такий запит на надання інформації надіслано державним органом, органом місцевого самоврядування у відповіді посилаємося на пункт 7 статті 11 Закону про реєстрацію, відповідно до якого державні органи, у тому числі суди, органи Національної поліції, органи прокуратури, органи Служби безпеки України, а також органи місцевого самоврядування та їх посадові особи безоплатно отримують відомості з Єдиного державного реєстру з метою здійснення ними повноважень, визначених законом, виключно в електронній формі через портал електронних сервісів у порядку, визначеному Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру, крім випадків, передбачених цим Законом та на розділ VI Наказу № 1657/5 відповідно до приписів якого визначено, що доступ державних органів, у тому числі судів, органів Національної поліції, органів прокуратури, органів Служби безпеки України, а також органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб чи інших визначених законом осіб до відомостей Єдиного державного реєстру забезпечується через портал електронних сервісів, у тому числі шляхом автоматизованого доступу з використанням програмних засобів ведення інформаційно-теле-комунікаційних систем відповідних державних органів за допомогою прикладного програмного інтерфейсу Єдиного державного реєстру (далі - доступ до Єдиного державного реєстру за допомогою прикладного програмного інтерфейсу), шляхом отримання витягу з Єдиного державного реєстру в електронній формі, а також до документів, що містяться в реєстраційній справі, в електронній формі. Якщо, запитувач інформації – адвокат. У відповіді адвокатам можна звернути увагу на статтю 20 Закону про адвокатуру, в якій визначено, що під час здійснення адвокатської діяльності адвокат має право вчиняти будь-які дії, не заборонені законом, правилами адвокатської етики та договором про надання правової допомоги, необхідні для належного виконання договору про надання правової допомоги, зокрема: звертатися з адвокатськими запитами, у тому числі щодо отримання копій документів, до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, підприємств, установ, організацій, громадських об`єднань, а також до фізичних осіб (за згодою таких фізичних осіб); ознайомлюватися на підприємствах, в установах і організаціях з необхідними для адвокатської діяльності документами та матеріалами, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом; збирати відомості про факти, що можуть бути використані як докази, в установленому законом порядку запитувати, отримувати і вилучати речі, документи, їх копії, ознайомлюватися з ними та опитувати осіб за їх згодою; застосовувати технічні засоби, у тому числі для копіювання матеріалів справи, в якій адвокат здійснює захист, представництво або надає інші види правової допомоги, фіксувати процесуальні дії, в яких він бере участь, а також хід судового засідання в порядку, передбаченому законом. Крім того, можна звернути увагу адвокату на Висновки Верховного суду 22 липня 2020 року № 0840/2810/18, в яких визначено, що порядок, умови, способи отримання відомостей з Єдиного державного реєстру, а так само порядок отримання копій документів з матеріалів реєстраційної справи визначено Законом про реєстрацію та прийнятим на його виконання Порядком № 1657/5. Водночас адвокатська діяльність теж має здійснюватися у порядку і спосіб, які не заборонені законом. У контексті спірних правовідносин підкреслено, що правовий статус адвоката і визначені Законом способи реалізації його професійних прав, а також гарантії адвокатської діяльності не можуть слугувати підставою оминути, не виконувати чи ігнорувати вимоги законодавства, які регламентують порядок доступу до певної інформації/документів чи змусити адресата адвокатського запиту порушити визначені законодавством правила отримання певних відомостей. Тобто, суб`єкт, якому адресовано адвокатський запит, не може діяти усупереч вимог закону та прийнятого на його виконання підзаконного акта, якщо задоволення адвокатського запиту саме цього і вимагає. У цьому випадку превалювати повинен закон, тож і розгляд адвокатського звернення (та надання доступу до запитуваної інформації/документів) теж має здійснюватися з дотриманням вимог законодавства. Інші запитувачі інформації Всім іншим пропонуємо отримати інформацію безкоштовно, шляхом доступу через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи або шляхом отримання платного витягу. 2. Надання документів зі справи Витребування(вилучення) справи, документів зі справи Що стосується питання надання документів зі справи зверніть увагу на статтю 30 Закону про реєстрацію, яка регламентує витребування (вилучення), тимчасовий доступ до документів з реєстраційних справ, надання реєстраційних справ і копій документів з реєстраційних справ. Відповідно до приписів цієї статті: суб’єкт державної реєстрації, у якого зберігається реєстраційна справа, зобов’язаний зробити копії документів, що вилучаються з реєстраційної справи, у паперовій та електронній формі у разі їх відсутності в Єдиному державному реєстрі. Копії документів у паперовій формі повинні бути пронумеровані, прошиті та завірені печаткою. До реєстраційної справи долучаються копія судового рішення про витребування документів, супровідний лист або документ, яким суд уповноважив особу на їх одержання, а також копія опису вилучених документів. Тимчасовий доступ до документів з реєстраційної справи здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду в порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України. У разі вилучення (виїмки) документів з реєстраційної справи на підставі ухвали слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів суб’єкт державної реєстрації, у якого зберігається реєстраційна справа, зобов’язаний зробити копії документів, що вилучаються з реєстраційної справи (щодо яких проведено виїмку), відповідно до частини другої цієї статті, а також долучити до реєстраційної справи копію такої ухвали та опис вилучених документів. Документи, вилучені з реєстраційної справи (щодо яких проведено виїмку), надаються безпосередньо особі, визначеній в ухвалі слідчого судді, суду. Порядок тимчасового доступу до документів регулюється статтями 164-165 КПК України. Зверніть увагу, що статтею 164 КПК України визначено, що в ухвалі слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів має бути зазначено: 1) прізвище, ім’я та по батькові особи, якій надається право тимчасового доступу до речей і документів; 2) дата постановлення ухвали; 3) положення закону, на підставі якого постановлено ухвалу; 4) прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи або найменування юридичної особи, які мають надати тимчасовий доступ до речей і документів; 5) назва, опис, інші відомості, які дають можливість визначити речі і документи, до яких повинен бути наданий тимчасовий доступ; 6) розпорядження надати (забезпечити) тимчасовий доступ до речей і документів зазначеній в ухвалі особі та надати їй можливість вилучити зазначені речі і оригінали або копії документів, якщо відповідне рішення було прийнято слідчим суддею, судом; 7) строк дії ухвали, який не може перевищувати двох місяців з дня постановлення ухвали, за виключенням ухвал, постановлених на виконання вимог частини другої статті 562 цього Кодексу; положення закону, які передбачають наслідки невиконання ухвали слідчого судді, суду. Статтею 165 КПК України передбачено, що особа, яка зазначена в ухвалі слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів як володілець речей або документів, зобов’язана надати тимчасовий доступ до зазначених в ухвалі речей і документів особі, зазначеній у відповідній ухвалі слідчого судді, суду. Зазначена в ухвалі слідчого судді, суду особа зобов’язана пред’явити особі, яка зазначена в ухвалі як володілець речей і документів, оригінал ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів та вручити її копію. Особа, яка пред’являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і оригіналів або копій документів, зобов’язана залишити володільцю речей і оригіналів або копій документів опис речей і оригіналів або копій документів, які були вилучені на виконання ухвали слідчого судді, суду. На вимогу володільця особою, яка пред’являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і документів, має бути залишено копію вилучених оригіналів документів. Окремою категорією регламентується надання копій реєстраційних справ або документів на запит Національного агентства з питань запобігання корупції. Пунктом 7 статті 30 Закону про реєстрацію визначено, що копії реєстраційних справ або копії документів з реєстраційних справ надаються Національному агентству з питань запобігання корупції на його запит, здійснений з метою виконання повноважень, визначених Законом Україна "Про запобігання корупції". Пунктом 8 статті 12 Закону про корупцію визначено, що державні органи, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи зобов’язані надавати запитувані Національним агентством документи чи інформацію, у тому числі з обмеженим доступом, протягом десяти робочих днів з дня одержання запиту, а в разі направлення запиту для забезпечення проведення спеціальної перевірки - протягом трьох днів. Порядок надання документів, що містяться в реєстраційній справі, у паперовій формі всіма іншими фізичними або юридичними особами регулюється розділом ІІІ Порядку надання відомостей з ЄДР, затвердженого Наказом № 1657/5 Частиною 1 розділу ІІІ цього Порядку визначено, що документи, що містяться в реєстраційній справі, у паперовій формі надаються за запитом про надання документів, що містяться в реєстраційній справі відповідної юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної, фізичної особи - підприємця (додаток 3), заявника, шляхом звернення до центру надання адміністративних послуг, утвореного при суб’єкті державної реєстрації, що відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» уповноважений зберігати реєстраційні справи у паперовій формі. Тобто, слід пам’ятати, що звертатися за копіями документів зі справи можна лише до суб’єкта державної реєстрації, уповноваженого зберігати таку реєстраційну справу. Якщо ви не є державним реєстратором, що перебуває у трудових відносинах із суб’єктом зберігання реєстраційної справи, то ви не маєте права видавати такі копії, зокрема, з реєстраційної справи в електронному вигляді. Навіть , якщо ви провели таку реєстраційну дію, ви зобов’язані були направити відповідний пакет документ до суб’єкта зберігання, а тому направляйте заявника за отриманням копій документів до належного суб’єкта. Частиною 5 розділу ІІІ цього Порядку визначено, що разом із запитом заявник подає документ, що підтверджує внесення плати за надання документа в паперовій формі, що міститься у реєстраційній справі. Плата справляється за кожен отриманий документ. Запит не підлягає реєстрації у Єдиному державному реєстрі у разі відсутності документа про внесення плати за надання документів, що містяться у реєстраційній справі. За результатом розгляду запиту щодо надання документів, що містяться в реєстраційній справі, державний реєстратор виготовляє копії таких документів для надання їх заявнику. Зверніть увагу на пункт 9 цього розділу, яким передбачено, що у разі якщо документи, що містяться в реєстраційній справі, містять відомості про реєстраційні номери облікових карток платників податків та/або паспортні дані фізичних осіб, що відповідно до вимог законодавства не можуть бути надані заявнику, державний реєстратор забезпечує виготовлення копій відповідних документів без відображення відомостей про реєстраційні номери облікових карток платників податків та/або паспортних даних фізичних осіб. Чи може будь яка особа звернутися до державного реєстратора та отримати копії документів? Частиною 3 розділу ІІІ цього Порядку визначено, що під час прийняття запиту державний реєстратор, уповноважена особа суб’єкта державної реєстрації або уповноважена особа центру надання адміністративних послуг встановлюють особу заявника за документом, що посвідчує таку особу, передбаченим Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус». Частиною 10 розділу ІІІ цього Порядку зазначено, що копії документів, що містяться в реєстраційній справі, надаються заявникові з обов’язковим встановленням особи такого заявника та перевіркою обсягу його повноважень. У разі коли заявником є іноземець, документом, що посвідчує особу такого заявника, є національний, дипломатичний чи службовий паспорт іноземця або інший документ, що посвідчує особу іноземця. У разі подання запиту уповноваженою на те особою державний реєстратор, уповноважена особа суб’єкта державної реєстрації або уповноважена особа центру надання адміністративних послуг перевіряють обсяг повноважень такої особи за документом, що підтверджує її повноваження діяти від імені іншої особи. Обсяг повноважень особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи, перевіряється на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру. Таким чином, робимо висновок, що за отриманням копій документів зі справи може звернутися будь яка особа. Проте, надаючи заявнику документи зі справи, в яким зазначені персональні дані, які не підлягають розповсюдженню, державний реєстратор обов’язково повинен замалювати чи будь-яким іншим засобом скрити такі відомості на документах. Бо, за надання документів із персональними відомостями він буде нести відповідальність, передбачену законодавством (стаття 188-39 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Тобто, при наданні відповідей, звертаємо увагу на особу та статус запитувача та відповідаємо, враховуючи вищезазначене.
До того ж, у випадку посилання у тексті запиту на Закон України «Про доступ до публічної інформації» дієвою є відповідь, що відомості, які запитуються, є відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. А надання відомостей з Єдиного державного реєстру не є предметом правового регулювання Закону України «Про доступ до публічної інформації». Дана стаття не є нормою права, носить рекомендаційний характер. Статтю підготовлено членом ГО "Спільнота реєстраторів" Анжелікою Черкашиною
|
|
| |