Неділя, 15-Чер-2025, 21:27:00
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
[ Оновлені теми · Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Реєстраційна дія зміни керівника юридичної особи
ЛикаДата: Четвер, 11-Лис-2021, 08:42:19 | Повідомлення # 1
Дуже активний
Група: Адміністратори
Повідомлень: 65
Репутація: 0
Статус: Offline
Рубрика: ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЯ ОЧИМА ДЕРЖАВНОГО РЕЄСТРАТОРА
Тема: Реєстраційна дія зміни керівника юридичної особи


Законодавчих нормативно правових актів, що регулюють це питання дуже багато, бо це залежить від організаційно-правової форми юридичної особи, зміни до якої вносяться та від закону, що регулює діяльність такої організаційно-правової форми. А тому, як завжди, головним в першу чергу для нас є Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі – закон про реєстрацію).
 Які документи подаються?
До загального переліку документів можна віднести наступний список:
Заява (форма 2 або форма 3), в залежності від ОПФ юридичної особи;
Рішення уповноваженого органу про зміни;
В певних випадках - квитанція про сплату адмін. збору (в залежності від ОПФ юридичної особи);
Документи, що подаються для підтвердження КБВ (в залежності від ОПФ юридичної особи та факту, чи є відомості, що містяться в ЄДР, щодо бенефіціарів актуальними)
Перелік документів, які подаються для державної реєстрації зміни керівника та вид документу, що має назву Рішення уповноваженого органу про зміни, залежить в першу чергу від організаційно-правової форми (далі – ОПФ) юридичної особи, оскільки для різних юридичних осіб передбачено різний порядок обрання(призначення) керівника.
По-перше, є юридичні особи, в яких керівник призначається на посаду розпорядчим документом (Розпорядження, Наказ, Указ, Рішення, тощо…).
В інших юридичних особах керівника обирають на зборах. В деяких юридичних особах керівник призначається тільки за контрактом на підставі проведеного конкурсного відбору.
Те, в якій спосіб обирається (призначається) керівник певної юридичної особи можна визначити за порядком, зазначеним в установчому документі юридичної особи. А в певних випадках із законодавства, що регулює діяльність цією юридичної особи. До того ж, слід мати на увазі, що в певних юридичних особах виконавчий орган може бути колегіальним (Правління, Дирекція, тощо…) і той хто очолює цей колегіальний орган теж обирається за певним порядком.
Наприклад, в юридичних особах приватного права, таких як ТОВ, ТДВ, ПП, Акціонерні товариства, ФГ – виконавчий орган (тобто керівник) обирається загальними зборами учасників. Проте, у випадку, якщо учасником (або власником, акціонером, засновником, тощо…) цієї юридичної особи є одна особа, рішення про призначення керівника оформлюється одноособово, шляхом прийняття Рішення, а не Протоколом загальних зборів. Назва цього виконавчого органу юридичної особи може бути різною і повинна бути зазначеною в установчих документах юридичної особи: директор, генеральних директор, президент, тощо…
Зверніть увагу, що в такій організаційній формі юридичної особи, як фермерське господарство посада керівника має назву – Голова ФГ та відомості про таку особу повинні міститись в Статуті ФГ.
В юридичних особах колективної форми власності, таких як кооперативи, садівничі товариства, ОСББ керівника юридичної особи не призначають, а обирають в порядку визначеному установчими документами такої юридичної особи та законодавством, що регулює діяльність юридичної особи з такою ОПФ. Зазвичай, це обрання на загальних зборах, а в ОСББ - на засіданнях Правління.
Тож, визначте для себе правила: відкриваємо установчий документ та читаємо порядок, визначений в ньому; відкриваємо законодавство, що регулює діяльність юридичної особи такої ОПФ; Порівнюємо між собою зазначені норми та надаємо оцінку відповідності поданих на реєстрацію документів, передбаченому в установчих документах та законі порядку.
При даному підході у вас буде дуже мало шансів помилитися та прийняти невірне рішення.
 Який же порядок призначення керівників комунальних підприємств, установ(організацій, закладів)?
Відповідно до норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», керівників комунальних підприємств, або організації, установ чи закладів, що належать до комунальної власності відповідної сільської, селищної або міської призначає на посаду сільський, селищний або міський голова, крім випадків, передбачених частиною другою статті 21 Закону України "Про культуру". Але, таке призначення відбувається після попереднього погодження кандидатур для призначення на посаду керівників підприємств, установ та організацій, розташованих на відповідній території, які перебувають у державній власності (відповідно до статті 29 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Що стосується питання призначення/звільнення керівників комунальних установ, організацій, закладів, створених районними або обласними радами, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, то відповідно до приписів вищезгаданого закону питання призначення і звільнення їх керівників відноситься до виключної компетенції на пленарних засіданнях районної, обласної ради (крім випадків, передбачених частиною другою статті 21 Закону України "Про культуру").
Зверніть увагу, що питання призначення і звільнення їх керівників аудіовізуальних (електронних) засобів масової інформації відповідної ради відбувається ВИКЛЮЧНО на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
До того ж, слід бути ознайомленим з наступною нормою законодавства, яка визначає, що призначення і звільнення керівників установ з надання безоплатної первинної правової допомоги відноситься до делегованих повноважень сільської, селищної, міської ради та здійснюється виключно на пленарних засіданнях відповідних сільських, селищних або міських рад.
 Який же порядок призначення на посаду керівника відділів, управлінь, та інших виконавчих органів місцевих рад, як окремих юридичних осіб?
Сільський, селищний, міський голова: призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради(окремих юридичних осіб), підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім випадків, передбачених частиною другою статті 21 Закону України "Про культуру".
Керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, які є окремими юридичними особами, призначаються/ звільняються на посаду сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради одноособово, а у випадках, передбачених законом, - за погодженням з відповідними органами виконавчої влади.
Зверніть увагу при реєстрацій змін до відомостей про керівника органу місцевого самоврядування (відділ, управління відповідної ради, створене як окреме юридична особа) на те, що відповідно до пункту 3 статті 9 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» до ЄДР вносяться відомості про дату призначення або набуття повноважень керівника такої юридичної особи. Оскільки у заяві щодо державної реєстрації юридичної особи - органу влади (форма 3) відсутні такі клітинки для заповнення, як дата призначення (набуття повноважень) відомості про таку дату державний реєстратор встановлює та вносить до реєстру з поданих на реєстрацію документів.
 Який же порядок призначення керівників державних органів та державних організацій?
Призначення керівників державних органів різного рівня відбувається відповідно порядку, визначеного законодавством, що регулює таку сферу діяльності.Так, наприклад, голів районних державних адміністрацій призначають Указом Президента України, голів державної казначейської служби України в областях та районах – призначає голова Державної Казначейської служби України за погодженням з Міністром фінансів.
Порядок призначення керівників різних Департаментів, Управлінь, тощо, (що є державними органами відповідно до зазначеного у ЄДР ОПФ) регулюється та прописано в їх установчих документах (Положеннях), а тому при будь яких змінах в таких юридичних особах доцільно відкрити їх установчий документ, щоб ознайомитися з порядком призначення керівника та/або відомостями про орган управління такої юридичної особи.
Зверніть увагу, що при реєстрації змін до відомостей про керівника органу державної влади, відповідно до пункту 3 статті 9 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» до ЄДР також вносяться відомості про дату призначення або набуття повноважень керівника юридичної особи. Оскільки у заяві (форма 3) відсутні такі клітинки для заповнення, як дата призначення (набуття повноважень) відомості про таку дату державний реєстратор встановлює та вносить до реєстру з поданих на реєстрацію документів.
 Який же порядок зміни керівників державних підприємств?
Той орган/особа, хто є органом управління певного державного підприємства та той орган/особа, хто приймає рішення про призначення керівника цього підприємства, відображається в установчих документах цього державного підприємства.
А тому ніякого конкретного переліку документів в таких випадках вказати не можна. Тож, в кожному конкретному випадку необхідно ознайомитися з установчими документами такої юридичної особи та встановити хто є уповноваженим органом, який має право призначати керівника цього державного підприємства.
Зустрічаються випадки, коли Наказ або розпорядження про призначення юридичної особи видано органом, що не має на це підстав відповідно до відомостей, що містяться у ЄДР та установчих документах. Засновник чи орган управління такої юридичної особи вже давно змінився, реорганізувався чи передав повноваження з управління юридичною особою іншій юридичній особі, але відомостей про це до ЄДР не внесено.
Брати такі рішення, на наш погляд, від не уповноваженого органу, не вносячи відповідні зміни до реєстру не можна.
Керуємося, в першу чергу, законом, відомостями з ЄДР та відомостями, що містяться в установчих документах юридичної особи, а не дзвінками від впливових посадових осіб, що мають нахабність повчати роботі державного реєстратора.
Документи, що подаються для проведення таких реєстраційних дій повинні відповідати вимогам статті 15 ЗУ про реєстрацію.
У разі, якщо оригінали документів, необхідних для державної реєстрації, відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування, що їх видають, заявник подає копії документів, оформлені такими органами відповідно до законодавства.
Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству. Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами). Справжність підписів на такому рішенні нотаріально засвідчується з обов’язковим використанням спеціальних бланків нотаріальних документів.
Дія абзацу другого цього пункту в частині нотаріального засвідчення справжності підпису не поширюється на державну реєстрацію змін до відомостей про державний орган, орган місцевого самоврядування, що містяться в Єдиному державному реєстрі, а також на державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що вносяться на підставі розпорядчого акта державного органу, органу місцевого самоврядування.
Тобто, перевіряємо в ЄДР організаційно-правову форму юридичної особи, що видала відповідний наказ, рішення чи розпорядження про певні зміни і якщо виявляється, що ОПФ цією юридичної особи не орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, а, наприклад, державна організація (установа, заклад) то вимагаємо, щоб надане на реєстрацію рішення уповноваженого органі відповідало вимогам статті 15, а саме: було викладено на нотаріальному бланку з нотаріальним засвідченням підписів.
Зазвичай, керівники таких державних організацій знайомі з вимогами законодавства, але з певних причин не бажають їх дотримуватися, рахуючи що можуть їх оминути та подати документи державним реєстраторам-новичкам, скориставшись їх необізнаністю та розмахуючи поважним статусом.
 Які ж найпоширеніші помилки державних реєстраторів при проведені такої реєстраційної дії?
Аналізуючи висновки Колегії з розгляду скарг зазначимо найпоширеніші помилки:

Дата звільнення старого керівника та дата призначення (набуття повноважень) нового не повинні бути відображені одним днем. Дата звільнення – це останній робочий день старого керівника. Дата призначення нового керівника – не раніше, ніж на наступний день після звільнення. Дата звільнення старого та призначення нового в один призводить до формального існування в один день двох осіб, що виконують функції керівника. Тому, у разі подання таких документів державний реєстратор повинен застосувати відмову у державній реєстрації на підставі того, що документи суперечать трудовому законодавству України.
Подання документів про призначення (обрання, набуття повноважень) керівника без наявності відомостей про звільнення (припинення повноважень) старого керівника. Оскільки, за таких обставин не було підстав для призначення(обрання) нового керівника, так як на момент прийняття рішення посада не була вакантною. Подання документів про призначення/звільнення (обрання, набуття повноважень) керівника взагалі без дати звільнення старого та призначення нового.
Оскільки відсутність дати звільнення старого та призначення(обрання) нового керівника суперечить приписам статті 241-1 Кодексу законів про працю України та не дає змоги встановити момент виникнення повноважень у нового керівника юридичної особи.
Подання документів в якому дата звільнення старого керівника передує даті прийняття Рішення. Таке рішення також суперечить приписам статті 241-1 Кодексу законів про працю України та є підставою для відмови у державній реєстрації.
Проте на практиці розповсюджені випадки, коли рішення уповноваженого органу не містить дат звільнення та призначення (більше це притаманно рішенням зборів ОСББ, кооперативів, садівничих товариств, тощо), а також таким державним органам, як управління казначейської служби, військові частини, пожежно-рятувальні загони ДСНС, та інше, спираючись на їх внутрішні порядки та інструкції (а по-простому, звичку, традиції чи небажання вивчати вимоги чинного законодавства)
 Хто є заявником для проведення державної реєстрації зміни керівника юридичної особи?
Відповідь на це питання було неодноразово надано роз’яснювальними листами Міністерства юстиції, наприклад у цьому листі №3167/ 8.4.4/32.20 від 27.03.2020, зазначено, що повноваження керівника юридичної особи виникають не з моменту внесення відповідних відомостей до ЄДР, а з моменту фактичного початку виконання ним своїх обов’язків на підставі прийнятого органом управління юридичної особи рішення про його призначення (обрання). Враховуючі наведене, у випадку подання для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу рішення уповноваження органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до ЄДР, яке містять положення про призначення (обрання) нового керівника такої юридичної особи, відповідний керівник наділений повноваженнями подання документів, зазначених у частині 4 статті 17 закону про реєстрацію.
Тобто, новий керівник має право подати документи на внесення відомостей про себе, як керівника, але НЕ раніше дати, з якої він набуває повноважень керівника відповідно до відомостей, що містяться в рішенні уповноваженого органу.
Це може трапитися у випадках, коли рішення про звільнення старого та призначення нового прийнято з прописаними певними датами заздалегідь.
Бо, якщо він подає документи на реєстрацію до того, як набув повноважень керівника – то він ще не є належним, з точки зору закону, заявником та відсутній факт змін, які підлягають реєстрації.
А тому, таке рішення, зазвичай приносять не раніше того дня, з якого новий керівник набуває повноважень керівника.
Але в даному випадку постає питання яким чином встановити чи набув керівник повноважень керівника, у випадку коли в рішенні уповноваженого органу відсутня така дата? А такі випадки ми розглянули вище (військові, пожежні, тощо).
Яким чином виходити з таких ситуацій – вирішувати вам, але на мою думку, єдиний вихід – діяти згідно законодавства. Бо ніяких виключень ні для кого бути не може.
 Чи справляється адміністративний збір за такі реєстраційні дії?
Дане питання не містить ніяких складностей.
За такі зміни до відомостей про юридичну особу справляється адміністративний збір у стандартному розмірі.
Виключення щодо безоплатності проведення таких дій є тільки для юридичних осіб, визначених законодавством (стаття 36 закону про реєстрацію), а саме для державних органів, у тому числі судів, органів Національної поліції, органів прокуратури, органів Служби безпеки України, а також органів місцевого самоврядування. Юридичні особи з іншими організаційно-правовими форма обов’язково сплачують за проведення такої реєстраційної дії.

Дана стаття є результатом власного досвіду, та не визначає обов’язковості додержання світогляду та практики з даного питання у своїй роботі та направлене на формування єдиної, законодавчосталої позиції в цьому питанні.

Статтю підготовлено членом ГО «Спільнота реєстраторів" Черкашиною Анжелікою

 
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: